петък, 11 октомври 2013 г.

Доставчици на услуги за електронно фактуриранe в Холандия дадоха старт на SimplerInvoicing


Ползите, свързани с прилагането на електронното фактуриране, са много и широко разпространени в цяла Европа. Европейската комисия определя електронното фактуриране като важен източник на икономически и екологични ползи, и като такъв е от съществено значение за създаването на безхартиена публичната администрация (електронно управление) - един от приоритетите на Програмата на ЕК в областта на цифровите технологии.
Въпреки значителния напредък, електронното фактуриране продължава да е изправено пред проблеми като фрагментиране на пазара, прекомерна сложност и предизвикателства по отношение на оперативната съвместимост. В съобщение за пресата относно проекта на директива за електронно фактуриране при обществените поръчки, Европейската комисия посочва, че оперативната съвместимост между различните, главно национални системи за е-фактуриране в Европа, е основен проблем. Комисията подчерта факта, че липсата на оперативна съвместимост е източник на допълнителни експлоатационни разходи за икономическите оператори, които в момента трябва да използват различни електронни фактури в рамките на държавите-членки на ЕС. Резултатът от това е, че усвояването на електронното фактуриране в Европа остава ниско, като съставлява едва 4-15% от всички обменени фактури, според оценки на Европейската комисия.
В Европа се развива екосистема, включващ растящ брой доставчици на услуги, които предлагат разнообразие от подходи към електронното фактуриране, най-вече за големи предприятия. Традиционно, електронното фактуриране в голяма степен е привилегия на големи предприятия, при които използването му увеличава видимо оперативната ефективност. Един от основните източници на фрагментация в рамките на Европейската екосистема за електронното фактуриране е това разделение между големи и малки предприятия - изключително важен въпрос, който трябва да бъде решен, за да се постигне прилагане на електронното фактуриране на масовия пазар.
За да се постигне това, участниците на пазара за електронно фактуриране трябва да се стремят да си сътрудничат в много по-голяма степен, отколкото в момента и да постигнат ниво на сътрудничество извън рамките на двустранното.
Една амбициозна нова инициатива, произхождаща от Холандия, прие това предизвикателство. Стартиралата в началото на 2013 г., схемата за електронно фактуриране SimplerInvoicing се стреми да създаде обща екосистема, в която малки/средни/големи бизнес организации, правителства и дори потребители да могат да обменят фактури чрез единна споделена мрежа, където всеки доставчик да може да достигне всеки получател, чрез собствения си доставчик на услуги или ERP/счетоводен софтуер.
Замислен като мрежа от сътрудничещи си доставчици на услуги, SimplerInvoicing обединява група от 14 доставчици на счетоводен софтуер и електронни фактури. SimplerInvoicing изхожда от това, че най-добрият начин за преодоляване на фрагментацията и обединяване на всички участници в екосистема за електронно фактуриране е да се излезе с решение, което не е обвързано с конкретен контекст или предварително определен бизнес модел. Основната цел на SimplerInvoicing е да се подобри процеса на фактуриране, както за доставчиците, така и за получателите на електронни фактури, което позволява широко прилагане и превръща електронното фактуриране в обща бизнес практика за потребителите, малки/средни/големи предприятия и правителства. SimplerInvoicing използва PEPPOL (Pan-European Public Procurement On-Line - „Паневропейско възлагане на обществени поръчки по интернет“) за оперативна съвместимост между участниците.
Ползите от SimplerInvoicing са разностранни. От една страна, SimplerInvoicing дава възможност на крайните потребители (както доставчици, така и получатели) да обменят електронни фактури в различни формати, без нужда от печат при изпращане и без необходимост от повторно въвеждане при получаване. Фактурите могат да бъдат изпращани директно от ERP системата на компанията или счетоводния софтуер. Това може да се постигне чрез вече съществуващи решения, които са въведени. Що се отнася до доставчиците на услуги, (електронно фактуриране/ERP/доставчици на счетоводни услуги), инициатива като SimplerInvoicing им позволява да развиват пазарния потенциал на приемането на електронното фактуриране във всички потребителски сегменти, което от своя страна може да доведе до увеличен пазарен потенциал за доставчици на услуги, свързани с електронно фактуриране, ERP и доставчици на счетоводни услуги.
Създаването на SimplerInvoicing е спонсорирано от холандското министерство на икономиката. Инициативата стартира на 1 януари 2013. След тестването на пилотната версия през първите 6 месеца на 2013 г., се очаква SimplerInvoicing да започне да функционира през октомври 2013 година.

Няма коментари: