Когато попитаме
финансов директор дали знае каква е цената на една фактура, директорът уверено
отговаря „Да“. Истината обаче е, че често не се прави сметка на всички разходи,
тъй като някои от тях остават „скрити“.
Оказва, се обаче че освен директните и индиректните разходи има и трето
перо, т.нар. скрити разходи. Скритите разходи се оказват най-трудно изчислими,
но и често най-големи.
Директните разходи
са лесно идентифицируеми и оттам лесно изчислими. Индиректните разходи се
идентифицират по-трудно и тяхната стойност не е константа, но все пак могат да
бъдат оразмерени. По принцип директни и индиректни разходи съществуват както в
хартиения свят, така и в електронния. Ето защо е много важно да се подбере
правилния партньор, който да осигури една прозрачност на процесите, свързани с
първоначалното включване, но и с по-нататъчните ангажименти. При правилно
направените и добре имплементирани решения за е-фактуриране, скрити разходи не
трябва да съществуват.
Нека разгледаме подробно
различните видове разходи , според тяхната класификация:
Директни разходи
- Подготовка на файла и принтиране на фактурите
- Пликове и процес по пликоване
- Физическа доставка (Пощенски и куриерски разходи)
Първо времето за
създаване ще се намали, тъй като в онлайн въвеждането се поддържа база данни с
клиенти, стоки и услуги. Второто предимство, също измеримо на момента, щеше да
е доставката на фактурата, която е 10 пъти по-ниска. Третото предимство е
свързано с е-архив, които важи както за издателя, така и за получателя на
фактурата.
Вторият тип разходи
са т.нар. индиректни разходи. Те се характеризират с това, че са пряко зависими
от обема на издаваните фактури.
Индиректни разходи
- Време, прекарано в отговори на спорове по фактури
- Счетоводни и реконсилиращи (срещане на издадена фактура с получено плащане) дейности
- Изгубени фактури
- Разходи за архив
За Финансовия
директор това би трябвало да означава една заплата само за извършване на тези
дейности. В електронния свят този процес може да се сведе до няколко минути на
ден. Ако приемем, че средно един оперативен счетоводител взема заплата от
600-800 лв. (в големите градове), към това число трябва да добавим и разходите
за осигуровки. Виждаме, че цената на една фактура при гореспоменатия обем, автоматично
се оскъпява с над 2 лв. За съжаление на финансовите директори, разходите не се
изчерпват с това.
Скрити разходи
Това са разходи
върху които ние нямаме контрол и в същото време е много трудно да ги
изчислим/измерим. Такива разходи са:
- Синтактични грешки във фактурите
- Загуба на клиенти поради проблеми с фактурите (късна доставка, честа загуба)
- Не осигуряване на достатъчно ефективни канали за плащане
- Пропуснати възможности за насочване на усилия на служители в други дейности, а не в издаването на фактури
- Пропуснати възможности за по-бързо получаване на плащания
- Търсене в архив при одити
- Цялостни ползи от „зелена“ технология
Като теглим чертата
се оказва, че нашата малка компания с 500 фактури на месец и годишен оборот от
6 000 000 може много лесно да спести 33 000 лв., като в същото
време си осигури възможност да изкара още близо милион. Сега, това изглежда доста добра възможност,
която не е за изпускане, нали така? Математиката е проста и отговорът е лесен,
но реалността е друга.
Оказва се, че Малките
и Средени по големина Предприятия са изубили нещо много важно. Те са изгубили
основното си предимство пред „големите“. Това предимство е способността да
следят изкъсо своите разходи, като в същото време останат гъвкави и иновативни.
Е-фактуриране е едно решение, което ще доведе до положителна промяна в работата
на фирмата, като в същото време ще спести пари, които могат да стимулират
служителите под формата на бонуси по време на криза.
За да започнете да пестите още възможно най-скоро: www.efaktura.bg
За да започнете да пестите още възможно най-скоро: www.efaktura.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар